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Efeitos da formação docente sobre resultados escolares do ensino médio Este trabalho é derivado da dissertação de mestrado “A área de formação docente importa para a qualidade do aprendizado dos alunos? Uma análise com dados em painel do Censo Escolar” (Costa 2018). Os autores agradecem os comentários dos membros da banca, Paula Louzano e Romero Rocha, dos participantes do congresso Meeting of the Economics of Education Association (AEDE, 2018) e dos pareceristas anônimos desta revista. As sugestões contribuíram significativamente para o apri moramento do artigo. Roberta Costa é grata ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e à Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) pelo apoio financeiro recebido.

Abstract

High school outcomes are stagnant in Brazil. In 2016, the School Census of Basic Education showed that 21% of Brazilian high school teachers were only teaching out-of-field assignments. To what extent are these phenomena related? Is it necessary for a teacher to have a formal education strictly compatible with the subject taught to improve the results of secondary education students? Based on a panel built with the School Census of Basic Education ranging from 2007 to 2016, we estimate the impact of out-of-field teaching in school outcomes. The main result points to a positive and significant relation with dropout rate and age-series distortion. Systematic issues such as dropout and age-grade distortion in secondary school seem to be accentuated with out-of-field teaching.

Keywords:
Teacher training; Out-of-field teaching; School outcomes; Secondary School; School fixed effects.

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