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Viable-transformative inclusion: diverse means of agency by an adolescent with Specific Intellectual Educational Needs (SIEN) and his educators

Inclusão viável-transformadora: diversos meios de agência por um adolescente com necessidades educacionais intelectuais específicas (NEIE) e suas educadoras

ABSTRACT

Analyzing data from a project carried out during the Covid-19 pandemics, this paper is motivated by the viable transformation that the history of a student with specific intellectual educational needs (SIEN) - and the understanding that the educators working with him have of this history - allow for a prospective view of teaching-learning, that focuses on possibilities rather than the determinations, which would be the emphasis of a more linear, banking view of teaching-learning (Freire, 1970Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra. 107p.) and development. It is based on multiple theoretical backgrounds, i.e., discussions about specific intellectual educational needs (Fidalgo & Carvalho, 2020Fidalgo, S. S., & Carvalho, M. P. (2020). Formação de professores de inglês para inclusão de alunos com necessidades intelectuais específicas. Anais do XXXV ENANPOLL - Letras ao Norte: Linguagens e Pós-Graduação em chão vermelho. ANPOLL.; Carvalho et al., in printCarvalho, M. P., Fidalgo, S. S., & Cruz, V. N. (in print). Formação de Professores de Língua Estrangeira para Trabalhar com Alunos com Deficiência Intelectual. RIEL - Revista Interdisciplinar de Estudos da Linguagem. Dossiê sobre Educação Inclusiva. IFSP.; Fidalgo & Magalhães, 2017Fidalgo, S. S., & Magalhães, M. C. C. (2017). Formação de professores em contextos de inclusão: a discussão vygotskiana do conceito de compensação social. In M. A. G. Celani, & B. P. Medrado (Orgs). 2017. Diálogos sobre inclusão: das políticas às práticas na formação de professores de línguas estrangeiras (pp. 63-96). Pontes.), critical-collaborative research methodology (Magalhães, 2011Magalhães, M. C. C. (2011). Pesquisa Crítica de Colaboração: escolhas epistemo-metodológicas na organização e condução de pesquisa de intervenção no contexto escolar. In M. C. C. Magalhães, & S. S. Fidalgo (Orgs.). Questões de método e de linguagem na formação docente. (pp. 13-39). Mercado de Letras., 2018Magalhães, M. C. C. (2018). Formação contínua de professores: a organização crítico-colaborativa para transformação. Linguagem: Estudos e Pesquisas, 22(2): 17-35. https://doi.org/10.5216/lep.v22i2.57502
https://doi.org/10.5216/lep.v22i2.57502...
; Magalhães & Fidalgo, 2019), multiliteracies (Magalhães & Carrijo, 2019Magalhães, M. C. C., & Carrijo, V. L. S. (2019). Alfabetização e Multiletramentos em contextos escolares oficiais no momento histórico atual. In F. C. Liberali, & A. Megale (Orgs.). Alfabetização, letramento e multiletramentos em tempos de resistência (pp. 207-217). Pontes Editores.), transformative agency (Ninin & Magalhães, 2017) - all of which are organized within the Cultural-Historical Theory (Vygotsky, 1924-1934/1993).

Keywords:
specific intellectual educational needs - SIEN; cultural-historical theory; multimodality; multiliteracies; inclusive education

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