Acessibilidade / Reportar erro
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Volume: 14, Número: 3, Publicado: 2009
  • Editorial

    Dias Sobrinho, José
  • Reflexiones en torno a la financiación actual y futura de las universidades a nivel mundial

    López Segrera, Francisco

    Resumo em Espanhol:

    Durante la pasada década, las posiciones del Banco Mundial se orientaron hacia la defensa de la orientación competitiva y de mercado de la educación superior, mientras que UNESCO reafirmó el estatuto de servicio público de ella y abogó por mantener un importante financiamiento estatal, con el objetivo de desarrollar una educación superior igualmente accesible a todos sobre la base del mérito. Este artículo es un ejercicio de educación superior internacional comparada. Presenta reflexiones sobre todo respecto a los siguientes temas: principales tendencias globales de la educación superior; modelos mundiales de financiamiento; visión global del financiamiento de las universidades; financiamiento, políticas de educación superior, cooperación internacional e internacionalización; financiamiento de la educación superior en Europa. En resumen, concluye que diversificar las fuentes de financiamiento es positivo y necesario, pero esto no debe implicar una reducción o abdicación del Estado en el financiamiento de la educación terciaria.

    Resumo em Inglês:

    During the past decade, the World Bank's higher education guidelines were geared towards competition and the market place, while Unesco reaffirmed the statute of its public service and advocated the importance of State financing, with the purpose of developing a higher education that is equally accessible to all and based on merit. This article is a comparison of international higher education. It presents considerations on the following topics: main global tendencies for higher education; world models of financing; global vision of university financing; financing, higher education policies, international cooperation and internationalization; higher education financing in Europe. In short, it concludes that diversifying the sources of financing is both positive and necessary, though this must not imply a reduction or abdication of the State in the financing of higher education.
  • Algumas características das políticas de acreditação e avaliação da educação superior da Colômbia: interfaces com o Brasil

    Almeida Júnior, Vicente de Paula; Catani, Afrânio Mendes

    Resumo em Português:

    Apresentamos, neste artigo, algumas características das políticas de acreditação e de avaliação da educação superior da Colômbia e as suas interfaces com o Brasil. Nosso intuito geral é o de contribuir para o debate referente à reflexão sobre o papel dessas políticas no desenvolvimento dos sistemas de educação superior na região. Especificamente, nos propomos a levantar, comparando com a realidade brasileira, alguns pontos relevantes da Colômbia em relação às múltiplas complexidades nas quais estão inscritos, na atualidade, os temas da acreditação e da avaliação. De modo geral, segundo os estudos parcialmente construídos aqui, os mecanismos de acreditação e avaliação estão na lista de prioridades da agenda governamental e acadêmica tanto na Colômbia quanto no Brasil. Nesse quadro, eles representam o esforço de cooperação internacional na região, porém com dupla finalidade e não isento de contradições: de um lado, para defender os interesses nacionais, dando ênfase na educação superior como bem público sujeito às ações e estratégias do Estado e não do mercado e, de outro, para ampliar a mobilidade estudantil e docente num quadro crescente de mudanças sociais, econômicas e culturais, garantindo e assegurando a qualidade da formação educacional e científica das pessoas.

    Resumo em Inglês:

    We present in this article some characteristics of accreditation and evaluation policies for higher education in Colombia and their interfaces with Brazil. Our overall aim is to contribute to the debate on the role of policies in the development of higher education systems in the region. Specifically, we propose to raise, in comparison with the Brazilian reality, some relevant points of Colombia relative to the multiple complexities in which the issues of accreditation and evaluation are presently registered. In general, based on the studies partially constructed here, the mechanisms of accreditation and evaluation are in the list of priorities of the governmental and academic agenda, both in Colombia and in Brazil. In this framework, they represent the effort of international cooperation in the region, but with dual purpose and not without contradictions: on one hand to defend national interests, with emphasis on education as a public subject to the actions and strategies of the state and not the market, and on the other hand, to increase student and teacher mobility in a growing number of social, economic and cultural changes, guaranteeing and ensuring the quality of education.
  • O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva

    Lima, Manolita Correia; Maranhão, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque

    Resumo em Português:

    Levando em conta as especificidades que singularizam a internacionalização da educação, o objetivo deste texto reside em definir o conceito de internacionalização ativa e passiva no universo da Educação para em seguida aplicá-lo no aprofundamento de questões pertinentes à mobilidade estudantil. Inicialmente discutir-se-á a mobilidade no âmbito mundial, levando em conta dados relativos aos principais países receptores e emissores de estudantes, e finalmente situar-se-á o fenômeno entre os países latino-americanos. A discussão permitirá argumentar que, limitada a poucos países, a internacionalização ativa se presta a criar condições favoráveis à emergência de uma internacionalização hegemônica (DALE, 2004; e outros). Tais condições contribuem para o agravamento do que Boaventura de Sousa Santos (2002), António Teodoro (2003) e Roger Dale (2004) nomeiam de globalização hegemônica. Neste contexto, os desequilíbrios regionais se alargam na medida em que há flagrante descompasso entre os ativos conquistados nos países centrais e periféricos. As fontes de materiais explorados na fundamentação das idéias serão de caráter bibliográfico e documental. A pesquisa documental se valerá, predominantemente, de relatórios de pesquisas realizadas em âmbito mundial, com o suporte de organismos multilaterais - Institut de Statistique (UNESCO, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003); International Institute for Education (OCDE, 2007; 2006a; 2006b; 2005; 2004); Centre pour la Recherche et l'Innovation dans l'Enseignement (OCDE, 2004); Banque Mondial/OCDE (2004; 2005); Associação Internacional de Universidades (UNESCO, 2003). Os dados selecionados serão interpretados com o suporte de diversificado referencial teórico.

    Resumo em Inglês:

    Considering the specificities of education internationalization, the purpose of this paper is to present the concepts of active and passive internationalization and apply them to pertinent questions regarding student mobility. Initially mobility at a worldwide level will be discussed, considering data from the main countries which "import" and "export" students. Finally, the phenomenon among the Latin American countries will be placed as well. Results suggest that, limited to a few countries, active internationalization creates conditions favorable to the emergence of an hegemonic internationalization (DALE, 2004; and others). Such conditions contribute to the aggravation of what Boaventura de Sousa Santos (2002), António Teodoro (2003) and Roger Dale (2004) denominate as hegemonic globalization. In this context, the regional unbalances widen since there are great differences in the human capital received by central and peripheral countries. The sources of materials explored will be bibliographical and documentary. The documentary research will predominantly use research reports carried throughout a world-wide scope, with the support of multilateral institutions - Institut de Statistique (UNESCO, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003); International Institute will be Education (OCDE, 2007; 2006a; 2006b; 2005; 2004); Centre pour la Recherche et l'Innovation dans l'Enseignement (OCDE, 2004); Banque Mondial/OCDE (2004; 2005); International association of University (UNESCO, 2003). The selected data will be interpreted with the support of diversified bibliographical references.
  • Educação CTS: uma proposta para a formação de cientistas e engenheiros

    Dias, Rafael de Brito; Serafim, Milena Pavan

    Resumo em Português:

    Nos últimos anos, vem ganhando força no Brasil a ideia do cientista/engenheiro inovador. Em um contexto onde a linha que separava empresas e universidades se torna cada vez menos perceptível, vozes de ambos esses mundos professam as vantagens atreladas a mudanças possíveis e desejáveis na formação desses profissionais. O discurso mais comum prega a necessidade de formar cientistas e engenheiros capazes de combinar profundo conhecimento técnico e científico a habilidades gerenciais, o que exigiria uma série de mudanças curriculares. Implícito nesse discurso está, obviamente, o diagnóstico de que o modelo vigente de formação desses profissionais tornou-se inadequado à atual realidade brasileira. No presente artigo, expressamos nossa concordância em relação ao diagnóstico. De fato, o perfil dos cientistas e engenheiros formados atualmente no Brasil não é condizente com a realidade social brasileira. Contudo, discordamos completamente do modelo alternativo de formação que é frequentemente proposto, uma vez que, em nossa avaliação, esse modelo também provaria ser disfuncional. Encerramos este trabalho apresentando um outro modelo alternativo que pensamos ser mais adequado para o Brasil.

    Resumo em Inglês:

    The idea of the innovating scientist/engineer has been gaining strength in the last few years. In a context where the line that separated industries and universities is becoming increasingly elusive, voices from both sides profess the advantages related to possible and desirable changes in the education of these professionals. The common discourse emphasizes the need to produce scientists and engineers capable of combining profound technical knowledge and managerial skills, which would demand a series of curricular changes. Obviously, the diagnosis that the current education model for these professionals has become inadequate to respond to Brazilian reality is implicit in this discourse. In this paper, we express our agreement concerning this diagnosis: the profile of scientists and engineers currently graduating in Brazil is not coherent with Brazilian social reality. However, we completely disagree on the alternative model of education which is frequently proposed, since in our evaluation this model would also prove to be dysfunctional. We conclude this paper by presenting another alternative model, which we consider more adequate to Brazil.
  • El espacio abierto: una tecnica didactica facilitadora del desarrollo de competencias generales en la formacion profesional superior

    Claveria, Alejandro Villalobos; Hermosilla, Yenia Melo

    Resumo em Espanhol:

    El propósito principal del presente artículo es demostrar que el Espacio Abierto (Open Space) como técnica investigativa puede ser un adecuado procedimiento didáctico para el desarrollo de competencias genéricas (transversales) en la formación profesional superior. Para alcanzar dicho propósito, en primer lugar, se describe el Espacio Abierto como la técnica investigativa y la información requerida para su aplicación. En segundo lugar, se presenta una propuesta de aplicación ya validada con un conjunto de académicos de dos universidades regionales, para su eventual utilización en las aulas universitarias. El presente trabajo se centra en los resultados preliminares del proyecto Fondecyt Nº 1070466: "La construcción del sujeto docente universitario en universidades regionales: Factores claves en su desempeño académico y profesional", financiado por el gobierno de Chile, en la línea Conicyt/Fondecyt. Estudio que pretende caracterizar factores claves que definen la profesión docente universitaria en instituciones de enseñanza superior regionales para el diseño de una propuesta de perfeccionamiento de académicos e investigadores en docencia superior.

    Resumo em Inglês:

    The main goal of this article is to demonstrate that the Open Space as a research technique can be a suitable didactic procedure for the development of general competences (cross-sectional) in higher education. In order to reach this goal, we begin by describing the Open Space as a research technique as well as the information required for its application. Secondly, an application proposal is presented, which has been previously validated by a group of professors from two regional universities. This proposal is intended to be used in university classrooms when possible. This study focuses on the preliminary results of Fondecyt Project Nº 1070466: "The education of the university professor in regional universities: Key factors in their academic and professional performance", financed by the government of Chile, along the Conicyt/Fondecyt lines. This study tries to characterize key factors that define the university teaching profession in regional higher education institutions and later on to design an improvement proposal for professors and researchers in higher education.
  • La conformación de la antropoética a través de la tutoría académica en educación superior: (el caso del posgrado)

    Alvarado Hernández, Víctor Manuel; Betancourt, Martín Manjarrez

    Resumo em Espanhol:

    Actualmente hablar de violencia, de guerra, terrorismo, de cambios climáticos de daño ecológico y deterioro social, es hablar de crisis humanitaria. Con la globalización esta ocurriendo la perdida de lo humano a través de la hegemonía del mercado, de la tecnología, de la informática, todo lo cual puede ocurrir gradual o súbitamente. En los tiempos en que vivimos debe conciliarse la materia y el espíritu, la naturaleza y la cultura, la ciencia y las humanidades, propiciando un reencuentro entre la tecnología y el humanismo, integrando la memoria y el proyecto. En esto consiste el reto de la educación, por ello creemos que el nuevo paradigma de la educación es la conformación de la antropoética. En este trabajo se expone el proceso de conformación de la antropoética, sus conceptos y las nociones de conformación, complejidad, tutoría académica, capital cultural. Hemos seleccionado la estrategia institucional de la tutoría académica y el escenario de la educación superior, específicamente el posgrado, por que es en este nivel de la educación, donde se generan diversas líneas de investigación y de conocimiento que deriva en prácticas de aprendizaje para los demás niveles educativos, lo que permite el exigente proceso de conformación de la antropoética de generación en generación, para alcanzar el objetivo de salvar a la humanidad logrando la humanización planetaria.

    Resumo em Inglês:

    Nowadays to talk about violence, war, terrorism, climate change, environmental damage and social deterioration, is to speak of a humanitarian crisis. With globalization comes human loss due to the hegemony of the market, technology and information, all of which can happen gradually or suddenly. We are living in a period in which we must reconcile matter and spirit, nature and culture, science and humanities, providing a reunion between technology and humanism, integrating memory and project. This is the challenge of education; therefore we believe that the new paradigm of education is shaping the anthropoetics. This paper describes the process of anthropoetics, its conceptual terms and concepts of composition, complexity, academic tutoring and cultural capital. We have chosen the strategy of academic tutoring, and the stage of higher education, specifically in the graduate program, because it is at this level of education that several lines of research and practical knowledge that lead to learning for other educational levels are generated, enabling the demanding process of anthropoetics from generation to generation, to achieve the goal of saving humanity achieving global humanization.
  • Sobre o índice geral de cursos (IGC)

    Bittencourt, Hélio Radke; Casartelli, Alam de Oliveira; Rodrigues, Alziro César de Morais

    Resumo em Português:

    O Índice Geral de Cursos (IGC) é um indicador adotado no ensino superior brasileiro que pretende expressar, em um único número, a qualidade de todos os cursos de graduação, mestrado e doutorado de uma instituição de ensino superior (IES). O IGC considera aspectos relacionados à infraestrutura, recursos didáticos e corpo docente, sendo divulgado anualmente pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). A julgar pelas repercussões decorrentes de sua divulgação em 2008, o IGC tornou-se um potencial e polêmico instrumento de marketing e de influência na formação de opinião pública. Em função disso, é importante não só compreender adequadamente a composição desse indicador, mas igualmente identificar formas de como uma IES pode melhorá-lo. Este artigo enfoca esses dois aspectos, aportando contribuições na discussão sobre o IGC e sobre o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes).

    Resumo em Inglês:

    The General Index for Programs (IGC) is an indicator adopted in Brazilian higher education that seeks to express in a single number, the quality of all undergraduate, master's and doctorate programs in a higher education institution (IES). The IGC is based on aspects related to infrastructure, teaching resources and faculty, and is published annually by the National Institute of Educational Studies and Research Anisio Teixeira (INEP). Considering the effects arising from its results in 2008, the IGC has become a potential and controversial marketing tool to influence public opinion. Thus, it is important not only to properly understand the composition of this indicator, but also to identify how an IES could improve it. This article focuses on these two aspects, providing contributions in the discussion on the IGC and the National Higher Education Evaluation System (Sinaes).
  • Memória e história da educação medieval: uma análise da Autentica Habita e do Estatuto de Sorbonne

    Oliveira, Terezinha

    Resumo em Português:

    O objetivo deste trabalho é tecer considerações sobre a história e a memória de homens de saber, entre os séculos XII e XIII, no Ocidente latino, a partir de dois documentos. O primeiro é o Authentica Habita (1155/58). Este documento foi editado pelo imperador Frederico Barbaroxa (1122-1190). Nele, o Imperador do Sacro Império Romano-Germânico (1152-1190) apresentou uma lei, considerada a primeira, para defender os interesses dos homens de saber - ou daqueles que se dedicavam ao conhecimento. O segundo é o Estatuto da Universidade de Sorbone (1274). Este documento tinha como objetivo regular a vida dos estudantes no lócus universitário. Para a análise dos dois documentos que procuravam proteger e regulamentar a vida de homens do saber seguiremos os caminhos da história social, sob a perspectiva da longa duração. Entendemos que os processos históricos, os fenômenos educativos e as instituições escolares e universitárias de outros tempos históricos podem servir de pontos de partida para uma reflexão dos homens contemporâneos diante das suas questões.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this study is to use two relevant documents to make considerations about the history and memory of scholars who lived between the XIIth and the XIIIth centuries, in the Latin West. The first document, named Authentica Habita (1155/58), was edited by the emperor Frederico Barbaroxa (1122-1190). In this document, the Emperor of the Sacred Roman-Germanic Empire (1152-1190) presented a law, considered as the first one to defend the interests of scholars. The second document was the Statute of Sorbonne University (1274), a document which aimed at regulating the students' life within the university locus. For the analysis of both documents, written with the purpose of protecting and regulating the life of scholars, the path of social history will be followed, on a long-term perspective. Such retrospective is based on our view that historical processes, educational phenomena, as well as schools and universities of other historical periods may serve as starting points for contemporary men to reflect upon different subjects.
  • A política de pesquisa e a implementação do mestrado em Ciências Farmacêuticas da Universidade de Sorocaba

    Gerenutti, Marli; Vila, Marta Maria Duarte Carvalho; Sandano, Wilson

    Resumo em Português:

    Este artigo objetiva mostrar como uma política de pesquisa, pautada na intervenção para o fortalecimento dos cursos de graduação, pode auxiliar na institucionalização da pesquisa universitária. No caso da Universidade de Sorocaba, a resposta positiva da área de Ciências Farmacêuticas a esta política, associada à Política Nacional de Ciência e Tecnologia e à demanda regional para o desenvolvimento da área de saúde, levou à implementação do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ciências Farmacêuticas.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this article is to show how research policies focused on strengthening undergraduate programs can contribute to the institutionalization of university research. In the case of the University of Sorocaba, the positive response from the Pharmaceutical Sciences area to such policy, along with the National Science and Technology Policy and the regional demand for development in the health area, made possible the implementation of the stricto sensu Graduate Program in Pharmaceutical Sciences.
  • Trajetória formativa: entrelaçando saberes... estudo do meio como lugar de aprendizagem do/discente

    Cardoso, Giovanna Marget Menezes

    Resumo em Português:

    As reflexões propostas neste artigo são em decorrência de uma prática educativa que visa fazer do processo de ensinagem na sala de aula, um espaço de pesquisa. Tal proposta de trabalho tem viés nos estudos do componente curricular Fundamentos da Educação Infantil, a qual é oferecida no quinto semestre do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia / UNEB - Campus XI, Serrinha/BA. Nesta perspectiva vivenciar uma prática educativa que reconheça a pesquisa como um princípio não só científico, mas, também educativo, podendo ser colocado como um paradigma da metodologia de ensino e aprendizagem. Para que este paradigma possa se desenvolver se faz mister considerar que a pesquisa alimenta-se de questionamentos elaborados, que devam ter como premissa a argumentação, fundamentação e manejo crítico do já conhecido. A abordagem metodológica se se fundamenta na perspectiva sócio-interacionista, com reflexões teóricas e trabalho de campo, tendo como instrumentos de coleta de dados a observação e entrevista. Os estudos teóricos e os dados coletados em campo permitiram comparar, elaborar hipóteses e organizar/sistematizar a realidade estudada/investigada. Os resultados evidenciam as contribuições da experiência em pesquisa no avanço/amadurecimento profissional dos educandos. Numa produção muito significativa, como resultado final os educandos apresentam o simpósio, fica explicito, nas comunicações, a percepção de que o objetivo maior da pesquisa no processo de ensino é fazer dos educandos um parceiro de trabalho ativo, participativo, produtivo e re-construtivo.

    Resumo em Inglês:

    The proposed ideas in this article are due to an educational practice that aims to make the teaching process in the classroom an area of research. The proposed work takes its vantage point from studies of the curriculum component of the Child Education Foundations, which is offered in the fifth semester of the Pedagogy Bachelor program at the University of Bahia / UNEB - Campus XI, Serrinha / BA-Brazil. In this perspective a practical educational experience to recognize the research not only as a scientific principle but also an educational one can be placed as a paradigm of the methodology of teaching and learning. In order for this paradigm to be developed it is essential to consider that research needs prepared questions, which must be based on the argument, reasoning and critical management of the already known. The methodological approach is based on the socio-interactions perspective, with theoretical and fieldwork, using observations and interviews as tools for collecting. The theoretical studies and data collected in the field allowed us to compare, develop hypotheses and organize/systematize the reality studied/investigated. The results highlight the contributions of research experience in the professional growth of the students. As a final result the students present a symposium, and it becomes explicit in their communication the perception that the prime objective of research in the teaching process is to make the students hands-on, productive, constructive working partners.
  • A dimensão teórica da formação dos formadores em didática e práticas de ensino: influências no pensamento contemporâneo e repercussões nas práticas de formação

    Baibich-Faria, Tânia Maria

    Resumo em Português:

    Identifica e analisa os referentes teóricos que os autores nacionais, professores simposistas do XV Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino 2008, utilizam para qualificar práticas de formação, em especial da educação superior. Analisa como esses referentes influenciam a produção brasileira contemporânea e são reconhecidos no pensamento e produção de 46 simposistas que responderam aos questionários, via correio eletrônico. Levando em conta os resultados das informações obtidas no campo empírico, é possível indicar pelo menos quatro grupos de análise que podem ajudar na sistematização das respostas: os livros mais importantes na formação; os brasileiros mais citados na área; os estrangeiros preferenciais nas atividades como docente/pesquisador e os brasileiros preferenciais nas atividades como docente/pesquisador. Guardadas as distintas especificidades, a preocupação com as relações entre saber e poder bem como com a historicidade da formação do professor dá-se de maneira contundente. Há, de parte dos sujeitos dessa pesquisa, o que se pode denominar de "sujeitos endereço" na área da Didática e das Práticas de Ensino no país, que defendem uma explícita opção epistemológica voltada às teorias críticas e/ou pós-críticas e pós-colonialistas que permitem ver a educação de uma nova perspectiva ao retirarem o foco de conceitos simplesmente pedagógicos de ensino e aprendizagem e colocarem-no na análise dos conceitos de ideologia e poder. Observa não haver na comunidade epistêmica analisada endogenia ou colonização e que autores brasileiros são reconhecidos como referência para todas as áreas do ENDIPE.

    Resumo em Inglês:

    This article identifies and analyzes the theoretical referents that national authors, more specifically the professors who spoke at the XV National Encounter of Didactics and Teaching Practices (ENDIPE), 2008, use in order to qualify educational practices, especially in higher education. It analyzes how these referents influence contemporary Brazilian production and how they are recognized in the thoughts and production of the 46 symposiasts who answered the questionnaires, by means of electronic mail. Considering the results from the data obtained in the empirical field, it is possible to point out at least four analytical groups that could help in the systematization of the answers: the most important books used in undergraduate studies; the most cited Brazilian authors in this field; the preferred foreign authors in the activities as teacher/researcher; and the preferred Brazilian authors in the activities as teacher/researcher. Specificities aside, the concern with the relation between knowledge and power, as well as with the history of teacher education occur in an impressive manner. There are, according to the subjects of this research, what could be named as "address-subjects" in the fields of Didactics and Teaching Practices in the country, who defend an explicit epistemic choice of critic and/or post-critic and post-colonialist theories that allow us to see education in a new perspective, as they remove the focus from merely pedagogical concepts of teaching and learning and turn it to the analysis of the concepts of ideology and power. It is observed that there is no endogeny or colonization in the epistemic community analyzed and that Brazilian authors are recognized as references in all the fields comprehended in the ENDIPE.
  • Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. (Sede de la UNESCO, París, 5-8 de julio de 2009)

Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO). Rodovia Raposo Tavares, km. 92,5, CEP 18023-000 Sorocaba - São Paulo, Fone: (55 15) 2101-7016 , Fax : (55 15) 2101-7112 - Sorocaba - SP - Brazil
E-mail: revistaavaliacao@uniso.br