Acessibilidade / Reportar erro
Revista Archai, Número: 26, Publicado: 2019
  • Dissoì lógoi § 5: contextualización, traducción e interpretación Artigos

    Gardella, Mariana

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El objetivo de este trabajo es analizar Dialex. § 5 a fin de mostrar que allí no sólo se hace uso de paradojas erísticas para la argumentación, sino que al mismo tiempo se propone un criterio para resolverlas. Para ello, en primer lugar, expongo algunas consideraciones generales sobre la datación, la autoría y la estructura de Dialex. que permitirán comprender las particularidades del quinto parágrafo del tratado. Luego, presento la traducción completa de Dialex. § 5 y señalo algunas semejanzas entre los razonamientos que allí se desarrollan y los atribuidos a los erísticos en Eutidemo de Platón y Refutaciones sofísticas de Aristóteles. Finalmente, analizo el argumento presentado en Dialex. § 5. 15 y ofrezco una interpretación que atienda a su sentido y al contexto de la discusión filosófica en el que ha sido formulado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The aim of this paper is to analyze Dialex. § 5 in order to show that the author not only uses eristical arguments, but he also offers a solution to them. First, I present some general remarks about the date of composition, authorship, and structure of the treatise so as to appreciate the singularity of the fifth paragraph. Then, I offer a complete translation of Dialex. § 5 and I point out the similarities between the arguments presented there and some eristic paradoxes discussed in Plato's Euthydemus and Aristotle's Sophistical Refutations. Finally, I analyze Dialex. § 5. 15 and I propose an interpretation of the argument based on the philosophical context in which it was formulated.
  • Bene rotunda et globosa ueritas: Epítetos de la verdad en Parménides DK28 B1.29 Artigos

    Berruecos Frank, Bernardo

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En el presente artículo se discuten brevemente las tres variantes, ofrecidas por la tradición, del adjetivo que califica ἀληθείη en el fr. DK28 B1.29 de Parménides, es decir, εὐφεγγέος, εὐπειθέος y εὐκυκλέος, buscando sobre todo aclarar la última de éstas. Dicha lectura ha sido acogida por algunos editores del Poema no sólo por ser considerada la lectio difficilior (así ya desde Diels), sino también debido a la autoridad de quien la ha transmitido, Simplicio, y a la conexión que emerge con la imagen de la esfera del fragmento B8. Se presenta a continuación un breve estudio sobre el adjetivo εὔκυκλος y su significación en la poesía arcaica griega y finalmente se intenta dar una posible respuesta a la pregunta de por qué la diosa habría calificado de “bien redonda” la verdad.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article will discuss the three existing variants (εὐφεγγέος, εὐπειθέος and εὐκυκλέος) of the adjective that qualifies ἀληθείη in Parmenides fr. DK28 B1.29, focusing particularly on the latter of the three. Some editors have mantained εὐκυκλέος, firstly because, ever since Diels, it has been considered the lectio difficilior, secondly because it is the word transmitted by Simplicius, a well reputed source of Parmenides’ Poem, and lastly because of the relationship that emerges between this reading and the image of the sphere in fragment B8. This article offers an analysis of the adjective εὔκυκλος and of its significance in archaic Greek poetry and concludes by giving a possible answer to the question why the goddess might have described truth as “well rounded.”
  • Platão e Iris Murdoch: o Bem, o Amor e a retomada da ética das virtudes antiga na filosofia moral britânica Artigos

    Williges, Flavio

    Resumo em Português:

    Resumo: Desde a publicação, em 1958, do famoso artigo A Filosofia Moral Moderna de G. E. M. Anscombe estabeleceu-se uma espécie de consenso em torno da necessidade de as teorias ético-filosóficas contemporâneas ampliarem sua agenda de análise para além das noções de dever e obrigação. Esse movimento conduziu à redescoberta de concepções morais antigas ligadas à constituição de um caráter virtuoso e da conquista da felicidade ou bem-viver, especialmente a ética de Aristóteles e dos filósofos estoicos. Nesse artigo eu mostro que a filósofa e escritora britânica Iris Murdoch participou desse movimento de redescoberta da ética das virtudes antiga, localizando na filosofia de Platão, e não na filosofia de Aristóteles ou dos estoicos, um instrumento de crítica às teorias morais de seu tempo, uma crítica caracterizada pela substituição da noção tipicamente moderna da vontade racional do agente por noções profundamente vinculadas à filosofia platônica, como o “amor” e “atração” pelo Bem, entendidos como constituintes de um modelo de orientação moral objetiva. Diferente de Platão, no entanto, o Bem e seu poder de engajamento e atração, é explorado como uma fonte ético-metafísica com um significado psicológico muito particular. Ele é caracterizado, em termos da psicologia moral de base psicanalítica por ela adotada, como um olhar amoroso do outro e como um desejo de ver a realidade, entendido como um desejo pessoal de sermos justos e bons, o que dá um sabor psicológico-naturalista à sua reinvindicação da filosofia platônica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Since G. E. M. Anscombe’s famous article Moral Modern Philosophy was published in 1958, a consensus has been established around the moral philosophy’s need for expanding its analysis agenda beyond the notion of duty and obligation. This movement has resulted in the recovery of ancient moral conceptions focused on the constitution of a virtuous character and happiness, especially under the influence of Aristotle and Stoic philosophers. In this paper, I intend to show that the British novelist and philosopher Iris Murdoch engaged in this movement assuming some central notions of Plato’s moral philosophy as part of her criticism against the British moral philosophy of her age. Such criticism contends the replacement of the modern notion of a rational will by other platonic ideas, especially “love” and “Good”, understood as parts of an objective model of moral guidance. Unlike Plato, however, the Good and its power of engagement and attraction were not characterized in a metaphysical way but as a peculiar psychological and moral notion. Following Freud’s psychoanalysis, the Good is conceived as part of XX lovely attention to the other and as a desire to see the reality behind our egoism and the pitfalls of imagination, which gives a psychological-naturalistic flavor to Murdoch’s claim from Plato’s philosophy.
  • O modelo ocidental de guerra revisitado: méritos e problemas de uma teoria militar Artigos

    Sant’Anna, Henrique Modanez de

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo tem por objetivo criticar a teoria do modelo ocidental de guerra, proposta por Hanson, a partir do que a historiografia tem identificado como seus principais problemas: a alegada continuidade da arte da guerra ocidental através dos séculos, começando com os gregos antigos; e o chamado “contraste asiático”, com alguns dos seus desdobramentos. Assim, o texto está dividido em três seções: 1) a apresentação e os méritos da teoria de Hanson; 2) suas bases clássicas, ou a ênfase da arte da guerra grega na batalha decisiva como uma “escolha cultural”; 3) as críticas pertinentes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims at criticizing Hanson’s theory of the Western way of war from what historians have identified as its main problems: the alleged continuity of Western warfare through centuries, starting with the ancient Greeks; and the so-called “Asian contrast” from its main implications. Hence, it is divided into three sections: 1) the presentation and merits of Hanson’s theory; 2) its classical bases, or the emphasis of Greek warfare on decisive battle as a “cultural choice”; 3) the criticism.
  • Parménides como precursor de la dialéctica platónica Artigos

    Mouján, Raimundo Fernández

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Partiendo de una interpretación de la dialéctica platónica y de la lectura del artículo de Monique Dixsaut “Platon et le lógos de Parménide”, investigamos en este trabajo si acaso no podemos encontrar en el Poema de Parménides algunos elementos que luego resultarán fundamentales en la constitución de la dialéctica en los diálogos de Platón. El rechazo del nombre como medio y depositario del conocimiento, la necesidad de la mediación del lógos y la insistencia en lo importante que resulta conocer también la naturaleza del engaño, son algunos de esos elementos que ya encontramos expuestos en Parménides y que resultarán fundamentales para el paulatino desarrollo del método propuesto por Platón.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Taking as a standpoint a certain interpretation of Plato’s dialectics, and a reading of Monique Dixsaut’s article “Platon et le lógos de Parménide”, we investigate in this work the possibility of identifying in Parmenides’ Poem some of the elements that later will be fundamental in the constitution of dialectics in Plato’s dialogues. The rejection of the name as the means and depositary of knowledge, the necessary mediation of the lógos, and the insistence in the importance of knowing also the nature of error and deceit, are some of these elements that we encounter already in Parmenides, and that will be fundamental for the gradual development of the method proposed by Plato.
  • Reminiscência e metafísica em Platão Artigos

    Trabattoni, Franco

    Resumo em Português:

    Resumo: Nos mais recentes debates críticos acerca da filosofia de Platão, a doutrina da reminiscência tem suscitado um interesse comparativamente menor em relação aos outros temas tratados na obra do pensador ateniense. Grande parte dos estudiosos modernos tende a considerar a reminiscência um método de pesquisa, bem como a marginalizar a referência a dois mundos e o trânsito da alma entre eles. O que pretendo demonstrar neste artigo é que não só a teoria da reminiscência é a condição de possibilidade necessária das nossas operações cognitivas (e não um método de pesquisa), como também o é apenas e só em virtude da sua valência metafísica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In recent scholarship, the doctrine of recollection has been studied to a much lesser extent than the other main themes of Plato's philosophy. Most of the modern scholars seem to consider the doctrine of recollection as a research method. They also seem to marginalize the reference to two worlds and the soul's movement between these worlds. This article intends to show that the doctrine of recollection not only is the necessary condition of possibility of our cognitive operations (not a research method), but also it is so only because of its metaphysical dimension.
  • Platão. Hípias Maior Artigos

    Angioni, Lucas

    Resumo em Português:

    Resumo: Trata-se de tradução do Hípias Maior de Platão para o Português, com algumas notas de elucidação e justificação das opções.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Translation of Plato’s Hippias Major into Portuguese with a few notes, in which I elucidate some issues and justify some options.
  • Reseña de Gardella & Vecchio, Amantes rivales. Sobre la filosofía. Diálogo pseudo-platónico (2017) Resenhas

    Nembrot, Milena Azul Lozano
  • Reseña de Mársico, Platón. Alcibíades Mayor (2017) Resenhas

    Gutiérrez, Alejandro Mauro
Universidade de Brasília / Imprensa da Universidade de Coimbra Universidade de Brasília / Imprensa da Universidade de Coimbra, Campus Darcy Ribeiro, Cátedra UNESCO Archai, CEP: 70910-900, Brasília, DF - Brasil, Tel.: 55-61-3107-7040 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: archai@unb.br