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au:LOZANO, DANIELE
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LETTUCE AND RADISH GROWN IN SINGLE CROP AND INTERCROPPING SYSTEMS UNDER DIFFERENT IRRIGATION WATER DEPTHS IN A PROTECTED ENVIRONMENT
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MENEZES, CLÁUDIA SALIM LOZANO
; REZENDE, ROBERTO
; TERASSI, DANIELE DE SOUZA
; HACHMANN, TIAGO LUAN
; SAATH, RENI
.
RESUMO O consórcio de hortaliças apresenta melhor aproveitamento dos recursos naturais, água, luz e nutrientes quando manejados corretamente. Objetivou-se avaliar o desempenho das culturas de alface e rabanete em sistema de monocultivo e consórcio submetidas a lâminas de água. O experimento foi conduzido em ambiente protegido na Universidade Estadual de Maringá em Maringá – PR. O delineamento experimental foi em blocos ao acaso, fatorial 4 x 2, com quatro repetições. O primeiro fator consistiu de quatro lâminas de água (60; 80; 100 e 120% da ETc) e o segundo fator de dois sistemas de cultivo (monocultivo e consórcio). O sistema de irrigação utilizado foi gotejamento e o manejo efetuado por lisímetros de lençol freático constante. As variáveis avaliadas da cultura de alface foram: massa fresca da parte aérea, massa seca da raiz e área foliar. Para cultura do rabanete avaliou-se: massa fresca total, massa fresca da raiz e diâmetro da raiz. E para ambas as culturas: produtividade, eficiência na utilização da água e índice de uso eficiente da superfície da terra. A massa fresca da parte aérea, área foliar e produtividade da alface, bem como, a massa fresca total, massa fresca da raiz e produtividade do rabanete aumentaram conforme incremento das lâminas de água aplicadas. A massa fresca total, massa fresca da raiz, diâmetro da raiz e produtividade do rabanete foram superiores no consórcio. A eficiência da utilização da água de ambas as culturas foi superior no monocultivo e o índice de uso eficiente da superfície da terra foi superior no consórcio.
ABSTRACT Vegetables intercropping of results in a better use of natural resources, water, light, and nutrients, when properly managed. The objective of this work was to evaluate the performance of lettuce and radish in single crop and intercropping systems under different irrigation water depths. The experiment was conducted in a protected environment at the State University of Maringá, in Maringá, Paraná, Brazil. A randomized block experimental design was used in a 4×2 factorial arrangement, with four replications. The first factor consisted of four irrigation water depths (60%, 80%, 100%, and 120% ETc), and the second factor consisted of two crop systems (single crop and intercrop). A drip irrigation system was used, consisting of constant water table lysimeters. The variables evaluated were: shoot fresh weight, root dry weight, and leaf area for the lettuce crop; total fresh weight, root fresh weight, and root diameter for the radish crop; and yield, water use efficiency, and land use efficiency index for both crops. Shoot fresh weight, leaf area, and yield of lettuce, and total fresh weight, root fresh weight, and yield of radish increased as the irrigation water depth applied was increased. Total fresh weight, root fresh weight, root diameter, and yield of the radish crop were higher in the intercropping system. The water use efficiency of both crops was higher in the single crop, and the land use efficiency index was higher in the intercropping system.
2.
Inclusão na educação superior: formação e experiência docente
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Furlan, Elaine Gomes Matheus
; Faria, Paulo Cézar de
; Lozano, Daniele
; Bazon, Fernanda Vilhena Mafra
; Gomes, Claudia
.
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)
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A investigação delimitou como objeto de estudo a formação e a experiência docente com alunos que possuem deficiência e/ou Necessidades Educacionais Especiais, buscando o entendimento que docentes universitários possuem acerca do processo inclusivo, bem como as práticas inclusivas realizadas por eles em cursos de licenciatura. A abordagem metodológica qualitativa, permitiu utilizar entrevistas semiestruturadas com docentes de duas instituições públicas federais localizadas nos estados de São Paulo e Minas Gerais. A análise de dados permitiu identificar que as ações pedagógicas desenvolvidas pelos sujeitos devem respeitar os ideais inclusivos, mas que as barreiras atitudinais, físicas e o déficit na formação docente são questões que podem levar ao processo de inclusão marginal, transformando as escolas em ambientes perversos, não possibilitando, as vezes, a participação efetiva dos alunos no processo de ensino-aprendizagem. É preciso avançar no entendimento de que o aluno com deficiência e/ou Necessidades Educacionais Especiais requer responsabilidade de todos, portanto, as instituições precisam apoiar o corpo docente no processo de formação continuada para que seja efetiva a formação inicial dos futuros professores que atuarão na educação básica inclusiva. As análises revelaram ainda a preocupação com a adesão em cursos voltados para os formadores sobre a educação inclusiva, além da necessidade de informações que possam orientar o professor caso ele tenha em sala de aula um aluno com deficiência e/ou Necessidades Educacionais Especiais. O estudo evidenciou que o ideal da educação inclusiva é consoante com a busca de igualdade de direitos, tanto no que se refere à escolarização quanto à participação social.
The investigation delimited the training and teaching experience of students with disabilities and / or Special Educational Needs as the object of study, seeking the understanding that university teachers have about the inclusive process, as well as the inclusive practices performed by them in undergraduate courses. The qualitative methodological approach allowed to use semi-structured interviews with professors from two federal public institutions located in the states of São Paulo and Minas Gerais. The data analysis allowed to identify that the pedagogical actions developed by the subjects must respect the inclusive ideals, but that the attitudinal, physical barriers and the deficit in teacher education are issues that can lead to the process of marginal inclusion, transforming schools in perverse environments, sometimes not allowing the effective participation of students in the teaching-learning process. It is necessary to advance in the understanding that students with disabilities and Special Educational Needs require everyone's responsibility, therefore, institutions need to support the teaching staff in the process of continuing education so that the initial training of future teachers who will work in education is effective. inclusive basic. The analyzes also revealed the concern with adherence to courses aimed at trainers on inclusive education, in addition to the need for information that can guide the teacher if he has a student with a disability and / or Special Educational Needs in the classroom. The study showed that the ideal of inclusive education is consistent with the search for equal rights, both regarding schooling and social participation.
https://doi.org/10.1590/s1414-4077/s1414-40772020000200010
2425 downloads
3.
Formação de formadores e suas significações para a educação inclusiva
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Bazon, Fernanda Vilhena Mafra
; Furlan, Elaine Gomes Matheus
; Faria, Paulo Cezar de
; Lozano, Daniele
; Gomes, Claudia
.
Resumo Explorar o tema da educação inclusiva requer que discutamos a formação de professores e de seus formadores no que tange às práticas e significações sobre a diversidade humana. O objetivo deste trabalho é analisar a formação e as práticas de docentes universitários, atuantes em cursos de licenciatura, no que se refere aos pressupostos inclusivos. Para tanto foram analisadas, por meio da abordagem qualitativa de pesquisa descrita por González Rey, as respostas ao instrumento de autopreenchimento aplicados em 26 professores atuantes nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas, Química e Física de duas universidades públicas federais. Em geral, os dados nos mostram que a formação dos formadores é pouca ou nenhuma no que se refere à inclusão escolar e à aprendizagem de alunos com necessidades educacionais especiais. As barreiras atitudinais também puderam ser notadas em parte das respostas, demonstrando que esse é um problema que está longe de ser ultrapassado e configura um entrave para o sucesso do processo inclusivo. Além desses fatores, foi evidente que existe pouco apoio institucional e que as condições de inclusão nas universidades participantes ainda precisam de grandes mudanças para a efetivação desse processo. Entendemos que os resultados poderão subsidiar e ampliar a discussão da área de formação de professores, contribuindo, também, para (re)pensarmos as práticas docentes nos espaços envolvidos.
Abstract Exploring the theme of inclusive education requires that we discuss the training of teachers and their trainers, concerning the practices and meanings about human diversity. The goal of this paper is to analyze the training and practices of professors working in graduate courses with teaching degrees in relation to inclusive assumptions. In order to do so, the responses to the self-filling instrument applied in 26 professors who took part in the courses in Biological Sciences, Chemistry and Physics of two federal public universities were analyzed through the qualitative research approach described by González Rey. In general, the data show that the training of trainers referring to school inclusion and learning of students with special educational needs is little to none. Attitudinal barriers could also be noticed in some of the responses, demonstrating that this is a problem that is far from being overcome and constitutes an obstacle to the success of the inclusive process. In addition to these factors, it was evident that there is little institutional support and that the conditions for inclusion in the participating universities still require major changes for the process to be effective. We understand that the results can offer subsidies to a broaden discussion on the field of teacher training, also contributing to (re)thinking the teaching practices in the spaces involved.
https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844176672
6002 downloads
4.
MATHEMATICAL MODELING OF ORANGE SEED DRYING KINETICS
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Rosa, Daniele Penteado
; Cantú-Lozano, Denis
; Luna-Solano, Guadalupe
; Polachini, Tiago Carregari
; Telis-Romero, Javier
.
<p>A secagem de sementes de laranja que representam produtos residuais do processamento de suco foi estudada nas temperaturas de 40, 50, 60 e 70 °C e velocidades de secagem de 0,6, 1,0 e 1,4 m/s. As cinéticas de secagem experimental de sementes de laranja foram obtidas utilizando um secador de ar forçado por convecção. Três modelos de camada fina: modelo de Page, modelo Lewis, e o modelo de Henderson-Pabis e o modelo difusivo foram utilizados para prever as curvas de secagem. Os modelos de Henderson-Pabis e difusivo mostraram o melhor desempenho adequado e avaliações estatísticas. Além disso, a dependência da temperatura na difusividade efetiva seguida a relação de Arrhenius, e as energias de ativação variam entre 16,174-16,842 kJ / mol</p>
<p>Drying of orange seeds representing waste products from juice processing was studied in the temperatures of 40, 50, 60 and 70 °C and drying velocities of 0.6, 1.0 and 1.4 m/s. Experimental drying kinetics of orange seeds were obtained using a convective air forced dryer. Three thin-layer models: Page model, Lewis model, and the Henderson-Pabis model and the diffusive model were used to predict the drying curves. The Henderson-Pabis and the diffusive models show the best fitting performance and statistical evaluations. Moreover, the temperature dependence on the effective diffusivity followed an Arrhenius relationship, and the activation energies ranging from 16.174 to 16.842 kJ/mol</p>
https://doi.org/10.1590/S1413-70542015000300011
5803 downloads
5.
Growing knowledge: an overview of Seed Plant diversity in Brazil
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Zappi, Daniela C.
; Filardi, Fabiana L. Ranzato
; Leitman, Paula
; Souza, Vinícius C.
; Walter, Bruno M.T.
; Pirani, José R.
; Morim, Marli P.
; Queiroz, Luciano P.
; Cavalcanti, Taciana B.
; Mansano, Vidal F.
; Forzza, Rafaela C.
; Abreu, Maria C.
; Acevedo-Rodríguez, Pedro
; Agra, Maria F.
; Almeida Jr., Eduardo B.
; Almeida, Gracineide S.S.
; Almeida, Rafael F.
; Alves, Flávio M.
; Alves, Marccus
; Alves-Araujo, Anderson
; Amaral, Maria C.E.
; Amorim, André M.
; Amorim, Bruno
; Andrade, Ivanilza M.
; Andreata, Regina H.P.
; Andrino, Caroline O.
; Anunciação, Elisete A.
; Aona, Lidyanne Y.S.
; Aranguren, Yani
; Aranha Filho, João L.M.
; Araújo, Andrea O.
; Araújo, Ariclenes A.M.
; Araújo, Diogo
; Arbo, María M.
; Assis, Leandro
; Assis, Marta C.
; Assunção, Vivian A.
; Athiê-Souza, Sarah M.
; Azevedo, Cecilia O.
; Baitello, João B.
; Barberena, Felipe F.V.A.
; Barbosa, Maria R.V.
; Barros, Fábio
; Barros, Lucas A.V.
; Barros, Michel J.F.
; Baumgratz, José F.A.
; Bernacci, Luis C.
; Berry, Paul E.
; Bigio, Narcísio C.
; Biral, Leonardo
; Bittrich, Volker
; Borges, Rafael A.X.
; Bortoluzzi, Roseli L.C.
; Bove, Cláudia P.
; Bovini, Massimo G.
; Braga, João M.A.
; Braz, Denise M.
; Bringel Jr., João B.A.
; Bruniera, Carla P.
; Buturi, Camila V.
; Cabral, Elza
; Cabral, Fernanda N.
; Caddah, Mayara K.
; Caires, Claudenir S.
; Calazans, Luana S.B.
; Calió, Maria F.
; Camargo, Rodrigo A.
; Campbell, Lisa
; Canto-Dorow, Thais S.
; Carauta, Jorge P.P.
; Cardiel, José M.
; Cardoso, Domingos B.O.S.
; Cardoso, Leandro J.T.
; Carneiro, Camila R.
; Carneiro, Cláudia E.
; Carneiro-Torres, Daniela S.
; Carrijo, Tatiana T.
; Caruzo, Maria B.R.
; Carvalho, Maria L.S.
; Carvalho-Silva, Micheline
; Castello, Ana C.D.
; Cavalheiro, Larissa
; Cervi, Armando C.
; Chacon, Roberta G.
; Chautems, Alain
; Chiavegatto, Berenice
; Chukr, Nádia S.
; Coelho, Alexa A.O.P.
; Coelho, Marcus A.N.
; Coelho, Rubens L.G.
; Cordeiro, Inês
; Cordula, Elizabeth
; Cornejo, Xavier
; Côrtes, Ana L.A.
; Costa, Andrea F.
; Costa, Fabiane N.
; Costa, Jorge A.S.
; Costa, Leila C.
; Costa-e-Silva, Maria B.
; Costa-Lima, James L.
; Cota, Maria R.C.
; Couto, Ricardo S.
; Daly, Douglas C.
; De Stefano, Rodrigo D.
; De Toni, Karen
; Dematteis, Massimiliano
; Dettke, Greta A.
; Di Maio, Fernando R.
; Dórea, Marcos C.
; Duarte, Marília C.
; Dutilh, Julie H.A.
; Dutra, Valquíria F.
; Echternacht, Lívia
; Eggers, Lilian
; Esteves, Gerleni
; Ezcurra, Cecilia
; Falcão Junior, Marcus J.A.
; Feres, Fabíola
; Fernandes, José M.
; Ferreira, D.M.C.
; Ferreira, Fabrício M.
; Ferreira, Gabriel E.
; Ferreira, Priscila P.A.
; Ferreira, Silvana C.
; Ferrucci, Maria S.
; Fiaschi, Pedro
; Filgueiras, Tarciso S.
; Firens, Marcela
; Flores, Andreia S.
; Forero, Enrique
; Forster, Wellington
; Fortuna-Perez, Ana P.
; Fortunato, Reneé H.
; Fraga, Cléudio N.
; França, Flávio
; Francener, Augusto
; Freitas, Joelcio
; Freitas, Maria F.
; Fritsch, Peter W.
; Furtado, Samyra G.
; Gaglioti, André L.
; Garcia, Flávia C.P.
; Germano Filho, Pedro
; Giacomin, Leandro
; Gil, André S.B.
; Giulietti, Ana M.
; A.P.Godoy, Silvana
; Goldenberg, Renato
; Gomes da Costa, Géssica A.
; Gomes, Mário
; Gomes-Klein, Vera L.
; Gonçalves, Eduardo Gomes
; Graham, Shirley
; Groppo, Milton
; Guedes, Juliana S.
; Guimarães, Leonardo R.S.
; Guimarães, Paulo J.F.
; Guimarães, Elsie F.
; Gutierrez, Raul
; Harley, Raymond
; Hassemer, Gustavo
; Hattori, Eric K.O.
; Hefler, Sonia M.
; Heiden, Gustavo
; Henderson, Andrew
; Hensold, Nancy
; Hiepko, Paul
; Holanda, Ana S.S.
; Iganci, João R.V.
; Imig, Daniela C.
; Indriunas, Alexandre
; Jacques, Eliane L.
; Jardim, Jomar G.
; Kamer, Hiltje M.
; Kameyama, Cíntia
; Kinoshita, Luiza S.
; Kirizawa, Mizué
; Klitgaard, Bente B.
; Koch, Ingrid
; Koschnitzke, Cristiana
; Krauss, Nathália P.
; Kriebel, Ricardo
; Kuntz, Juliana
; Larocca, João
; Leal, Eduardo S.
; Lewis, Gwilym P.
; Lima, Carla T.
; Lima, Haroldo C.
; Lima, Itamar B.
; Lima, Laíce F.G.
; Lima, Laura C.P.
; Lima, Leticia R.
; Lima, Luís F.P.
; Lima, Rita B.
; Lírio, Elton J.
; Liro, Renata M.
; Lleras, Eduardo
; Lobão, Adriana
; Loeuille, Benoit
; Lohmann, Lúcia G.
; Loiola, Maria I.B.
; Lombardi, Julio A.
; Longhi-Wagner, Hilda M.
; Lopes, Rosana C.
; Lorencini, Tiago S.
; Louzada, Rafael B.
; Lovo, Juliana
; Lozano, Eduardo D.
; Lucas, Eve
; Ludtke, Raquel
; Luz, Christian L.
; Maas, Paul
; Machado, Anderson F.P.
; Macias, Leila
; Maciel, Jefferson R.
; Magenta, Mara A.G.
; Mamede, Maria C.H.
; Manoel, Evelin A.
; Marchioretto, Maria S.
; Marques, Juliana S.
; Marquete, Nilda
; Marquete, Ronaldo
; Martinelli, Gustavo
; Martins da Silva, Regina C.V.
; Martins, Ângela B.
; Martins, Erika R.
; Martins, Márcio L.L.
; Martins, Milena V.
; Martins, Renata C.
; Matias, Ligia Q.
; Maya-L., Carlos A.
; Mayo, Simon
; Mazine, Fiorella
; Medeiros, Debora
; Medeiros, Erika S.
; Medeiros, Herison
; Medeiros, João D.
; Meireles, José E.
; Mello-Silva, Renato
; Melo, Aline
; Melo, André L.
; Melo, Efigênia
; Melo, José I.M.
; Menezes, Cristine G.
; Menini Neto, Luiz
; Mentz, Lilian A.
; Mezzonato, A.C.
; Michelangeli, Fabián A.
; Milward-de-Azevedo, Michaele A.
; Miotto, Silvia T.S.
; Miranda, Vitor F.O.
; Mondin, Cláudio A.
; Monge, Marcelo
; Monteiro, Daniele
; Monteiro, Raquel F.
; Moraes, Marta D.
; Moraes, Pedro L.R.
; Mori, Scott A.
; Mota, Aline C.
; Mota, Nara F.O.
; Moura, Tania M.
; Mulgura, Maria
; Nakajima, Jimi N.
; Nardy, Camila
; Nascimento Júnior, José E.
; Noblick, Larry
; Nunes, Teonildes S.
; O'Leary, Nataly
; Oliveira, Arline S.
; Oliveira, Caetano T.
; Oliveira, Juliana A.
; Oliveira, Luciana S.D.
; Oliveira, Maria L.A.A.
; Oliveira, Regina C.
; Oliveira, Renata S.
; Oliveira, Reyjane P.
; Paixão-Souza, Bruno
; Parra, Lara R.
; Pasini, Eduardo
; Pastore, José F.B.
; Pastore, Mayara
; Paula-Souza, Juliana
; Pederneiras, Leandro C.
; Peixoto, Ariane L.
; Pelissari, Gisela
; Pellegrini, Marco O.O.
; Pennington, Toby
; Perdiz, Ricardo O.
; Pereira, Anna C.M.
; Pereira, Maria S.
; Pereira, Rodrigo A.S.
; Pessoa, Clenia
; Pessoa, Edlley M.
; Pessoa, Maria C.R.
; Pinto, Luiz J.S.
; Pinto, Rafael B.
; Pontes, Tiago A.
; Prance, Ghillean T.
; Proença, Carolyn
; Profice, Sheila R.
; Pscheidt, Allan C.
; Queiroz, George A.
; Queiroz, Rubens T.
; Quinet, Alexandre
; Rainer, Heimo
; Ramos, Eliana
; Rando, Juliana G.
; Rapini, Alessandro
; Reginato, Marcelo
; Reis, Ilka P.
; Reis, Priscila A.
; Ribeiro, André R.O.
; Ribeiro, José E.L.S.
; Riina, Ricarda
; Ritter, Mara R.
; Rivadavia, Fernando
; Rocha, Antônio E.S.
; Rocha, Maria J.R.
; Rodrigues, Izabella M.C.
; Rodrigues, Karina F.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Vinícius T.
; Rodrigues, William
; Romaniuc Neto, Sérgio
; Romão, Gerson O.
; Romero, Rosana
; Roque, Nádia
; Rosa, Patrícia
; Rossi, Lúcia
; Sá, Cyl F.C.
; Saavedra, Mariana M.
; Saka, Mariana
; Sakuragui, Cássia M.
; Salas, Roberto M.
; Sales, Margareth F.
; Salimena, Fatima R.G.
; Sampaio, Daniela
; Sancho, Gisela
; Sano, Paulo T.
; Santos, Alessandra
; Santos, Élide P.
; Santos, Juliana S.
; Santos, Marianna R.
; Santos-Gonçalves, Ana P.
; Santos-Silva, Fernanda
; São-Mateus, Wallace
; Saraiva, Deisy P.
; Saridakis, Dennis P.
; Sartori, Ângela L.B.
; Scalon, Viviane R.
; Schneider, Ângelo
; Sebastiani, Renata
; Secco, Ricardo S.
; Senna, Luisa
; Senna-Valle, Luci
; Shirasuna, Regina T.
; Silva Filho, Pedro J.S.
; Silva, Anádria S.
; Silva, Christian
; Silva, Genilson A.R.
; Silva, Gisele O.
; Silva, Márcia C.R.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Otávio L.M.
; Silva, Rafaela A.P.
; Silva, Saura R.
; Silva, Tania R.S.
; Silva-Gonçalves, Kelly C.
; Silva-Luz, Cíntia L.
; Simão-Bianchini, Rosângela
; Simões, André O.
; Simpson, Beryl
; Siniscalchi, Carolina M.
; Siqueira Filho, José A.
; Siqueira, Carlos E.
; Siqueira, Josafá C.
; Smith, Nathan P.
; Snak, Cristiane
; Soares Neto, Raimundo L.
; Soares, Kelen P.
; Soares, Marcos V.B.
; Soares, Maria L.
; Soares, Polyana N.
; Sobral, Marcos
; Sodré, Rodolfo C.
; Somner, Genise V.
; Sothers, Cynthia A.
; Sousa, Danilo J.L.
; Souza, Elnatan B.
; Souza, Élvia R.
; Souza, Marcelo
; Souza, Maria L.D.R.
; Souza-Buturi, Fátima O.
; Spina, Andréa P.
; Stapf, María N.S.
; Stefano, Marina V.
; Stehmann, João R.
; Steinmann, Victor
; Takeuchi, Cátia
; Taylor, Charlotte M.
; Taylor, Nigel P.
; Teles, Aristônio M.
; Temponi, Lívia G.
; Terra-Araujo, Mário H.
; Thode, Veronica
; Thomas, W.Wayt
; Tissot-Squalli, Mara L.
; Torke, Benjamin M.
; Torres, Roseli B.
; Tozzi, Ana M.G.A.
; Trad, Rafaela J.
; Trevisan, Rafael
; Trovó, Marcelo
; Valls, José F.M.
; Vaz, Angela M.S.F.
; Versieux, Leonardo
; Viana, Pedro L.
; Vianna Filho, Marcelo D.M.
; Vieira, Ana O.S.
; Vieira, Diego D.
; Vignoli-Silva, Márcia
; Vilar, Thaisa
; Vinhos, Franklin
; Wallnöfer, Bruno
; Wanderley, Maria G.L.
; Wasshausen, Dieter
; Watanabe, Maurício T.C.
; Weigend, Maximilian
; Welker, Cassiano A.D.
; Woodgyer, Elizabeth
; Xifreda, Cecilia C.
; Yamamoto, Kikyo
; Zanin, Ana
; Zenni, Rafael D.
; Zickel, Carmem S
.
Resumo Um levantamento atualizado das plantas com sementes e análises relevantes acerca desta biodiversidade são apresentados. Este trabalho se iniciou em 2010 com a publicação do Catálogo de Plantas e Fungos e, desde então vem sendo atualizado por mais de 430 especialistas trabalhando online. O Brasil abriga atualmente 32.086 espécies nativas de Angiospermas e 23 espécies nativas de Gimnospermas e estes novos dados mostram um aumento de 3% da riqueza em relação a 2010. A Amazônia é o Domínio Fitogeográfico com o maior número de espécies de Gimnospermas, enquanto que a Floresta Atlântica possui a maior riqueza de Angiospermas. Houve um crescimento considerável no número de espécies e nas taxas de endemismo para a maioria dos Domínios (Caatinga, Cerrado, Floresta Atlântica, Pampa e Pantanal), com exceção da Amazônia que apresentou uma diminuição de 2,5% de endemicidade. Entretanto, a maior parte das plantas com sementes que ocorrem no Brasil (57,4%) é endêmica deste território. A proporção de formas de vida varia de acordo com os diferentes Domínios: árvores são mais expressivas na Amazônia e Floresta Atlântica do que nos outros biomas, ervas são dominantes no Pampa e as lianas apresentam riqueza expressiva na Amazônia, Floresta Atlântica e Pantanal. Este trabalho não só quantifica a biodiversidade brasileira, mas também indica as lacunas de conhecimento e o desafio a ser enfrentado para a conservação desta flora.
Abstract An updated inventory of Brazilian seed plants is presented and offers important insights into the country's biodiversity. This work started in 2010, with the publication of the Plants and Fungi Catalogue, and has been updated since by more than 430 specialists working online. Brazil is home to 32,086 native Angiosperms and 23 native Gymnosperms, showing an increase of 3% in its species richness in relation to 2010. The Amazon Rainforest is the richest Brazilian biome for Gymnosperms, while the Atlantic Rainforest is the richest one for Angiosperms. There was a considerable increment in the number of species and endemism rates for biomes, except for the Amazon that showed a decrease of 2.5% of recorded endemics. However, well over half of Brazillian seed plant species (57.4%) is endemic to this territory. The proportion of life-forms varies among different biomes: trees are more expressive in the Amazon and Atlantic Rainforest biomes while herbs predominate in the Pampa, and lianas are more expressive in the Amazon, Atlantic Rainforest, and Pantanal. This compilation serves not only to quantify Brazilian biodiversity, but also to highlight areas where there information is lacking and to provide a framework for the challenge faced in conserving Brazil's unique and diverse flora.
https://doi.org/10.1590/2175-7860201566411
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6.
Preparo intestinal para colonoscopia com picossulfato sódico e citrato de magnésio em crianças e adolescentes
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Kawakami, Elisabete
; Portorreal, Aurea
; Scuissiatto, Marini L.
; Machado, Rodrigo S.
; Raguza, Daniele
; Lozano, Liliana
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RACIONAL: A eficácia do exame colonoscópico depende diretamente da limpeza colônica. Ao contrário do paciente adulto, há poucos relatos na literatura sobre preparo colônico em crianças. OBJETIVO: Avaliar a eficácia do preparo colônico à base de picossulfato sódico e citrato de magnésio em crianças e adolescentes. PACIENTES E MÉTODOS: Realizou-se estudo aberto, prospectivo e consecutivo em crianças maiores de 1 ano, de ambos os sexos, que realizaram colonoscopia por diferentes indicações. Os pacientes receberam a medicação associada à dieta líquida e pastosa sem resíduos no dia anterior ao exame. A eficácia do preparo foi classificada em: Grau I: ótimo; Grau II: bom; Grau III: regular; Grau IV: ruim. RESULTADOS: A idade variou de 12 meses a 16 anos e 1 mês (mediana: 6 anos e 6 meses), sendo 54,3% do sexo masculino. O preparo foi feito conforme a orientação em 37/46 (80,4%) dos pacientes, sendo que 9 não fizeram a dieta adequadamente e 22/46 (47,8%) referiram efeitos colaterais. A eficácia do preparo foi: GI em 41,3%, GII em 52,2%, GIII em 6,5% e GIV em 0%. CONCLUSÃO: Preparo intestinal com picossulfato sódico e citrato de magnésio é eficiente e prático, podendo ser recomendado de rotina nos exames de colonoscopia em crianças e adolescentes.
BACKGROUND: The efficacy of colonoscopic examination depends directly on bowel cleasing preparation. There are few studies in the medical literature about bowel preparation in children. AIM: To determinate the efficacy of picosulphate sodium with magnesium citrate as a bowel preparation in children and adolescents. PATIENTS AND METHODS: In an open prospective and consecutive trial, we included all children above 1 year of age submitted to colonoscopy for different indications. All patients received the drug the day before the procedure and was allowed no solid food but a liberal intake of clear fluids. The adequacy of the preparation was graded as follows: gI - excellent, gII - good, gIII - fair and gIV - poor. RESULTS: Forty-six patients were included. The age ranged from 12 months to 16.1 years (median = 6.6y), 54.3% were males. Bowel preparation was made according to instructions in 37/46 (80.4%) of patients, 9 patients did not adhere to diet of clear liquids and 22/46 (47.8%) had side effects. The adequacy of the bowel preparation was: gI in 41.3%, gII in 52.2%, gIII in 6.5% and none in gIV. CONCLUSION: Bowel preparation with picosulphate sodium and clear fluids provides an effective, practical method of preparing the bowel for colonoscopy in children and adolescents and could be recommended.
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