This article addresses the permanence of migrant students in higher education based on a research carried out at the Federal University of Ceará. The purpose of the study consisted in understanding the students' perspectives regarding the repercussion of student assistance actions on their academic trajectories. In methodological terms, it was characterized by a qualitative approach, with a descriptive focus. To this end, the data collected in interviews with students assisted by the Housing Program was analyzed, as well as documentary and bibliographic research. The results point to the relevance of the student assistance policy, especially the actions of the Housing Program, for the permanence and completion of graduation, according to the reports of the interviewed students, in addition to having a positive impact on social and emotional aspects. This research will enable contributions in the practical field of student assistance policy as it subsidizes the interventions of professionals working in the area, in addition to the production of studies on the subject.
Este artículo trata de la permanencia de los “estudiantes migrantes” en la Educación Superior a partir de una investigación realizada en la Universidad Federal del Ceará. El propósito del estudio consiste en comprender desde la perspectiva del estudiante cuál es la repercusión del Programa de Ayudas al Alquiler en su trayectoria académica. Desde el punto de vista metodológico se trata de una investigación cualitativa de enfoque descriptivo. Las técnicas utilizadas para la recolección de datos fueron la investigación documental y bibliográfica y la realización de entrevistas a estudiantes beneficiários del Programa de Ayudas al Alquiler. Los resultados muestran la importancia de la política de asistencia a la comunidad académica, en particular las Ayudas al Alquiler, para la permanencia en el Curso Superior y su finalización, así como influye de manera positiva en la vida social y emotiva de los estudiantes. Esta investigación puede contribuir a la divulgación de la política de asistencia a la comunidad universitária y fundamentar intervenciones y la elaboración de nuevos estudios sobre el mismo tema.
Este artigo aborda a permanência de estudantes migrantes no ensino superior a partir de uma pesquisa realizada na Universidade Federal do Ceará. A proposta do estudo consistiu em entender as perspectivas dos estudantes quanto à repercussão das ações de assistência estudantil em suas trajetórias acadêmicas. Em termos metodológicos, caracterizou-se pela abordagem qualitativa, com enfoque descritivo. Para tal, foi realizada a análise dos dados coletados em entrevistas com parte dos discentes atendidos pelo Programa de Auxílio Moradia, bem como as pesquisas documental e bibliográfica. Os resultados apontam a relevância da política de assistência estudantil, em especial as ações do Auxílio Moradia, para a permanência e conclusão da graduação, conforme os relatos dos estudantes entrevistados, além de repercutir positivamente quanto aos aspectos sociais e emocionais. Essa pesquisa possibilitará contribuições no campo prático da política de assistência estudantil à medida que subsidiar as intervenções dos profissionais que trabalham na área, além da produção de estudos sobre o tema.